Vaatteilla koreileva keikari, charmikas samppanjan sanansaattaja, kaikkien New Yorkin juhlien keskipiste. Tätä kaikkea ja himpun verran enemmänkin oli Champagne-Charlie eli Charles Heidsieck samppanjatalon eläväinen perustaja.
Hyvä tarina hyvän viinin takana on aina koukuttava juttu. Ja tarina Champagne-Charliesta vetää suupielet hymyyn.
Charles oli varsinainen tee-se-itse- markkinointimies ja päämäärätietoinen toimija, sillä jo vuoden jälkeen samppanjatalonsa perustamisesta 1850-luvun paremmalla puolella, hän haistoi, että Amerikassa lie ostajakuntaa arvokkaalle kuplajuomalle. Ja otti siltä istumalta suunnan rapakon tuonne puolen samppanjamarkkinoita avaamaan.
Loppu onkin historiaa. Ikonisesta Charlesista tuli New Yorkin seurapiireissä ilmiö, Champagne-Charles ja tämä tarina kantaa edelleen. Viidessä vuodessa hän saavutti sen, minkä halusinkin. New Yorkin yläluokan juhlissa samppanja virtasi, Charlesin vaimo lähetti lisää samppanjaa myyntiin ja Heidsieckin myyntiluvut hipoivat taivaita. Yksinkertaistettuna – Charlesin työ kantoi hedelmää.
Kulissien takana Charlesin elämä oli yhtä eloisaa kuin samppanjakuplien poreilu – milloin häntä syytettiin vakoojaksi, milloin hän menetti koko omaisuutensa ja keräsi sen takaisin uudestaan – mutta samppanjaa rakastava piinkova businessmies Charles ei koskaan antanut periksi. Samppanja toimi hänen johtotähtenään hänen elämänsä loppuun asti.
Ja hyvinhän siinä kävi. Loppujen lopuksi. Kun Charlesista aika jätti vuonna 1893, Charles Heidsieckin samppanjatalo oli yksi maailman johtavia samppanjantuottajia. Ja on sitä edelleen.
Itse olen vannoutunut Charles Heidsieck samppanjafani. Omaan makuuni parhaiten istuvat leveät, kypsän hedelmäiset ja paahteisen briossimaiset samppanjat raikkaan sitruunaisten ja keveiden sijaan. Sellaiset, jossa aika on saanut tehdä tehtävänsä. ’Sanomme leikkisästi, että Charles Heidsieckillä on neljä rypälettä, Chardonnay, Pinot Noir, Pinot Meunier sekä aika’, toteaa Heidsieckin Brand Ambassador Dominique Cima-Sander. ’Tyylimme on uniikki eikä meillä varsinaisesti ole kilpailijoita’, jatkaa tästä talon Cellar Master Cyril Brun.
Mitä tämä aika neljäntenä rypäleenä käytännössä tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että talon vakiosamppanjankin joukkoon sekoitetaan jopa 40 prosenttia reserveviinejä – osa niistä yli 20 vuotta vanhoja – sen heidsieckmaisen maun aikaansaamiseksi.
Tämän lisäksi pitkä pullokypsytysaika – 3-15 vuotta- sakan päällä kalkkikellarissa, crayèreseissa, tuottaa Heidsieckin samppanjoihin niiden omintakeisen, kypsän aromimaailman. Nuorin vintage, mikä Heidsieckilla on parhaillaan myynnissä, on vuodelta 2005. Tässä samppanjatalossa ei hosuta ajan kustannuksella. Ja hyvä niin.
Charlesin elämää puntaroidessani jäin oikein miettimään, että millainen brändiarvo hänellä on ollut. Ihan jalkatyön tuloksena. Hän teki kaiken itse, omalla persoonallaan ilman sosiaalisen median buustausta ja internetin aikakautta.
Aikamoinen saavutus yhdeltä mieheltä, kerta kaikkiaan!
Charles Heidsieckin makuun pääsee muun muassa näitä samppanjoita maistelemalla:
Charles Heidsieck Réserve Champagne Brut
Talon herkullinen, paahteinen vakiosamppanja, joka on heti valmista nautittavaksi, mutta säilyy 2-3 vuoden ajan ja saa tällöin lisää paahteisuutta ja rakennetta.
Charles Heidsieck Blanc des Millénaires Champagne Brut 1995
Upea, upea samppanja. Lue täältä lisää.
Matkan tarjosi Interbrands Wines & Spirits