Eilinen oli yksi kommellusten päivä. Ja matto katossa.
Nyt katselen tätä mattoa – katossa, kyllä- Palma de Mallorcalla Hotelli HM Balanguerassa – freesi hotelli muuten – sen sijaan, että olisin Tim Clinchin kanssa Cadizissa kuvaamassa kaloja, juustoja ja muita herkullisia ruokia.
Eilen piti matkata Helsingistä Jereziin muutamalla vaihdolla, sillä Andalusiassa sijaitseva Jerez on melko vaikeasti saavutettava paikka.
Alku oli heti hankalaa. Taksikuski ei sanonut huomenta, vaikka häntä iloisesti tervehdin. Ei muuten puhua pukahtanut koko matkan aikana. Ei sanonut kiitos tai näkemiin. Kiusallanikin kiittelin häntä lopuksi.
Ja kentällä hankaluudet jatkuivat. En voinut tsekata laukkuani Jereziin asti, vaan vain Palma de Mallorcalle, koska varaukset olivat erillisiä (siitä johtuen, että en saanut netistä vain yhdellä varauksella varattua tätä matkaa) Kaikki lennot olivat kuitenkin Air Berlinin lentoja.
Kentällä kerrotiin, että Air Berlin ei anna yhdistää erillisiä lentoja ( chekkauksessa ymmärsin, että tämä on nimenomaan Air Berlinin politikka). Check in -virkailija kuitenkin kannusti, että ei hätää, kun sinulla lähes kaksi tuntia vaihtoaikaa Palmassa, ehdit kyllä, vaikka laukku pitää käydä heittämässä bag droppiin.
Tarina jatkuu. Nousemme Helsingissä koneeseen ja kapteeni kuuluttaa heti, että lähdemerkin vasta 55 minuutin päästä. Berliinissä oli paha sumu.
Lähdimme hieman aiemmin, mutta kiertelimme vielä Berliinin yllä upeissa vaaleansinisissä pilvihattaramaisemissa parinkymmenen minuutin ajan ennen kuin saimme laskeutua. No, tässä vaiheessa ei vielä kiire pukannut päälle, vaan nautin rauhassa aamukahvini kentällä odotellen konetta Palmaan. Kaikki näytti vielä hyvältä. Ehdin kyllä !
Olisin ehtinytkin, ellei sumu Berliinissä olisi jatkunut. Kaikki koneet olivat edelleen myöhässä. Myös koneeni Palmaan. Yli tunnin!
Nyt mieleen alkoi hiipiä pelko siitä, että en taida vaihtoa ehtiä tehdä, kun laukku pitää välissä noutaa ja aikaa jää noin 10 minuuttia, jos kaikki menee hyvin. No, tsekkailin lentoja Barcelonasta ja Madridista Jereziin. Hyvältä näytti. Eiköhän Air Berlin tällaisen sitten järkkää ja ehdin illaksi määränpäähän. Näin myös Berliinin chekkaustiskillä vakuutettiin.
Kello 12.05 Berliinissä. Viimein koneessa Palmaan. Kone 1 h ja 10 minuuttia myöhässä. En stressannut, koska olin varma, että asiat järjestyvät Air Berlinin tiskillä Palmassa. Laskeuduimme 14.45, jatkokoneeni lähti 14.50.
Hieman ihmettelin kuulutusta, jossa vaihtolennoille meneviä kehotettiin menemään viipymättä gateille. Myös Jereziin meneviä. Pääsimme ulos koneesta himpun vajaa klo 15, nappasin laukkuni muutamassa minuutissa hihnalta ja olin klo 16.15 mennessä kuullut Air Berlinin tiskillä, että ’nounounounou, me emme korvaa mitään tai maksa uutta lentoa saati sitten auta millään tavalla. Tuolla on noita muita lentoyhtiöitä, kysy sieltä lentoja’.
Sanoin, että nyt en ymmärrä. Kaikki lentoni olivat Air Berlinillä. Myöhästyin jatkolennolta siksi, että koneeni laskeutui ja pääsin ulos vasta, kun jatkolentoni oli jo lähtenyt. En siksi, että varaukseni olivat kahdella eri paperilla. Tähän virkailija vastasi lykkäämällä käteeni käyntikortin, johon voi valittaa. Selvä. Kiitos.
Summa summarum. Ylimääräinen yöpyminen Palma de Mallorcalla, matto katossa ja uusi lippu sinne saakutin Air Berlinin saakutin samalle lennolle ja päivän myöhästyminen workshopista.
Mieleen hiipi ajatus siitä, että halpalennot tulevat yllättäen kalliimmiksi kuin vaikkapa kotimainen Finnar. Jouduin ostamaan yöpymisen sekä uuden lennon. Menetin yhden päivän mielenkiintoisesta workshopista. Kun näillä lennoilla paperi on se joka merkkaa.
P.S Blogini olemukseen kuuluu positiivisuus ja sellaisista asioista kirjoittaminen, joista tykkään. Mutta koska nyt mulla ei ole kuin aikaa, katselen tuota mattoa edelleen, kello on vasta 7.47 lauantaiaamuna täällä Espanjassa, niin päätin avautua.
P.S 2 jos on vinkkejä hyvistä ruokapaikoissa täällä Palma de Mallorcalla, niin laita infoa tulemaan. Olen workshopin päätteeksi täällä taas kaksi päivää. Tällä kertaa ihan omasta päätöksestä, en Air Berlinistä johtuen.
P.S 3 Täällä ei ole lunta!
Anna Koskela sanoo
Kyllä tuo on monen muunkin halpisyhtiönpolitiikkaa, että lentoja ei saa millään ilveellä samalle lipulle. Sitten voi vaan sanoa, että sorry, ei meidän syy.
Finskillä olen törmännyt myös siihen, että Oulusta lähdettäessä tarjoaa vaan huonoja vaihtoja tai todella paljon kalliimpaa hintaa. Olen ottanut sitten tyynesti kahdelle eri lipulle lennot ja tähän asti ne on suostuttu yhdistämään. Mutta jos ne hankaliksi heittäytyisivät, niin heikollapa olisin kahden eri lippuni kanssa.
Mutta hei, Palma de Mallorca ei ole se surkein paikka jumittua 😉 Tsemppiä.
Mari sanoo
Kiitos, täällä oli kyllä aika mukavaa, loppujen lopuksi. Mutta lähtökohtaisesti en ymmärrä, että mitä se olisi asiaa auttanut, että lennot olisivat olleet samalla lipulla. Myöhästynyt olisin kuitenkin. Ja kyllä, aion valittaa
Anna Koskela sanoo
Muodostaakseen yhtenäisen kuljetussopimuksen tulee kaikkien lento-osuuksien olla varattuna samalle varaukselle, josta on kirjoitettu yksi lentolippu.
Eli nyt ne tulevat sanomaan, että voivoi…Myöhästyit, mutta ei ole meidän ongelma. Ja sitten tapellaan ja ne tarjoo jotain muutamaa kymppiä ja toivoo, että asiakas unohtaa koko jutun 😉
Mari sanoo
We’ll see 🙂